Spring naar content

Netwerk Armoede en Schulden Valente van start

04 juni 2021

Op 20 mei jl. vond de eerste bijeenkomst plaats van Valente’s netwerk Armoede en Schulden. Vrijwel alle cliënten hebben te maken met dit vraagstuk en vaak is sprake van zeer problematische schulden. Ook onze professionals kunnen er dus niet om heen, omdat deze problemen van grote invloed zijn in het traject naar herstel , zelfstandig wonen etc. Valente vraagt landelijk aandacht voor knelpunten, overlegt met ministeries en onderhoudt contact met Kamerleden.

Daarnaast lopen er projecten gericht op dit thema en onderzoek. Binnen de projecten is vooral veel aandacht voor de verbetering van deskundigheid binnen de sector. Er ligt nu een voorstel om samen met de instellingen een E-larning te ontwikkelen voor onze professionals. Hierin werkt een achttal instellingen actief mee. Alleen met intensieve afstemming en de juiste input vanuit de instellingen kunnen we samen werken aan verbetering. Veel instellingen hebben zelf vanzelfsprekend initiatieven lopen om de hulp aan cliënten te verbeteren.

Dat er een hoop deskundigheid aanwezig is , dat bleek ook de 20ste. Toch zien we dat er nog veel behoefte is aan verbetering. Tijdens deze eerste bijeenkomst  van het Netwerk Armoede en Schulden werd dan ook vooral opgehaald wat men zag als belangrijkste thema’s om mee aan de slag te gaan in dit netwerk. Het varieert van het blijven agenderen van de Systeemproblematiek, problemen met huurschulden, tot de aansluiting met gemeentelijke schuldhulp en het zorgen voor “hertalen” van informatie in begrijpelijke taal.  Er is al een website ontwikkeld www.schuldenindeopvangenbw.nl waar je van alles vindt. Heb je belangstelling om aan te haken? laat het weten aan marthe.riemeijer@valente.nl of karen.vanbrunschot@valente.nl.

Meer over dit onderwerp:

Pilot Riwis en Nibud-rapport: scheiden van wonen en zorg in Apeldoorn voor meeste ggz-cliënten passend

Riwis Zorg & Welzijn heeft samen met de gemeente Apeldoorn een pilot gedaan om mensen eerder zelfstandig in de wijk…

Geen blauwe envelop maar een persoonlijk kaartje: Belastingdienst verlaagt drempel voor contact

‘Ik ben Melissa, een medewerker van de Belastingdienst. Ik kan u mogelijk helpen.’ Met deze woorden begint de boodschap van…

‘Als je je als hulpverlener focust op de hulpvraag, dan help je een gezin niet’

Hulpverlener Sarah ziet de afgelopen jaren steeds meer gezinnen die in armoede leven. De gevolgen zijn groot. Een gezin dat…